11 listopada 1918 roku to jedna z najważniejszych dat w historii Polski. Dzień ten przypomina blisko półtorawieczne dążenie kilku pokoleń Polaków do odzyskania utraconej na skutek zaborów niepodległości.
Z tej okazji uczniowie Zespołu Szkół Technicznych przygotowali akademię upamiętniającą 101. rocznicę tych wydarzeń. Przygotowany pod kierunkiem nauczycieli i podkreślony piękną dekoracją program okazał się dobrą lekcją historii, przypominającą wydarzenia, jakie minęły od pierwszego rozbioru Polski do odzyskania przez nią niepodległości. Młodzież za pomocą montażu słowno-muzycznego przedstawiła tragiczne losy naszej ojczyzny i trudną drogę do odzyskania wolności. Akademię uświetnił występ szkolnego zespołu muzycznego.
Kliknij obrazek aby przejść do galerii.
W dn. 28-30 października br. obył się rocznicowy 10. Festiwal Filmoteki Szkolnej. Uczniowie reprezentujący 53 szkoły z całego kraju przyjechali wraz z opiekunami do Warszawy, by wspólnie podsumować kolejny rok szkolnych projektów filmowych.
W tegorocznym programie festiwalu znalazła się rekordowa liczba warsztatów (aktorskie, audiowizualnej krytyki filmowej, operatorskie, scenopisarskie, tworzenia formatów telewizyjnych oraz tworzenia zabawek optycznych, charakteryzacji, laboratorium analizy filmu, a także krótkiej wypowiedzi dokamerowej), inspirujące spotkania
ze znanymi ekspertami (aktorami, krytykami filmowymi, scenarzystami), uroczysta gala, projekcje filmów: „In touch” i spotkanie z reżyserem Pawłem Ziemilskim oraz „Sherlock Jr” Bustera Keatona z muzyką na żywo w wykonaniu Julii Marcell.
Składam serdeczne podziękowania Dyrektorowi Mariuszowi Wielebie wraz z kadrą kierowniczą, księżom, nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi szkoły i internatu oraz rodzicom i uczniom Zespołu Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim za modlitwę, okazane wsparcie i tak liczne uczestnictwo w ostatnim pożegnaniu mojego Taty
Jadwiga Chmiel z Rodziną
W poniedziałek gościliśmy w progach naszej szkoły Teatr Sakralno-Dramatyczny im. Jana Pawła II w
Sandomierzu ze spektaklem „Pokutnik” opartym na oratorium „Pokutnik z Osjaku” Romana
Brandstaettera. W sztuce zagrali: dyrektor teatru, ks. Zygmunt Wnukowski, ks. Franciszek Grala, oraz
Waldemar Czyszak, aktor rozpoznawany z seriali: „Ranczo” czy „Ojciec Mateusz”.
Uczniowie z wielkim zaangażowaniem oglądali spektakl, zwłaszcza że Roman Brandstaetter
abstrahuje od przekazów historycznych, a przyjmuje wersję legendarną. Według niej król Bolesław za
swój grzech pokutował w dalekiej Karyntii, w klasztorze w Osjaku. Zanim dotarł do swojego miejsca
pokuty, długo pielgrzymował po całej Europie, uciekając niczym Kain przed własnym sumieniem. Żył
w nędzy i upokorzeniu, do klasztoru benedyktynów przybył incognito. Tam wiódł życie milczącego
pokutnika i dopiero na łożu śmierci wyjawił, że jest królem wygnańcem.
Nie bez znaczenia jest termin wystawienia sztuki, czas przed 1 listopada, Świętem Wszystkich
Świętych. Jest to czas zadumy i refleksji nad życiem, które niesie wiele niespodzianek, nigdy nie
wiadomo, co się może zdarzyć i kiedy zostaniemy uwikłani w historie, które nie będą kończyły się
szczęśliwie. Należy dobrze przeżyć życie, by w ostatecznym rozrachunku móc powiedzieć, że żadna
szansa na dobro nie została zmarnowana, a zło wyrządzone drugiemu człowiekowi zostało
odkupione.
Projekt „Momoty 1939-2019” był realizowany przez ZST w ramach programu „Pro defensione pro historia – wspieramy aktywności proobronne i historyczne dla Polski”.
W ramach projektu zostało wystawione widowisko połączone z rekonstrukcją wydarzeń, które miały miejsce w Momotach 1 października 1939 r., kiedy to wojska pod dowództwem płka Tadeusza Zieleniewskiego jako jedne z ostatnich oddziałów WP złożyły broń przed Sowietami. Inscenizacja ta wpisana była w ramy obchodów Pamięci Żołnierzy Września 1939 roku, inicjatywy pod patronatem Andrzeja Dudy, Prezydenta RP. W krótkim spektaklu przedstawiona była m.in. scena kapitulacji wojsk połączona z wątkami związanymi z trzykrotnym bombardowaniem Janowa Lubelskiego. Elementy historyczne wplecione były w historię młodych ludzi, których szczęście rodzinne zburzyła wojna. Wniwecz obróciły się ich marzenia, a dotychczasowy porządek świata przestał istnieć.
Zamysłem nauczycieli i uczniów było oddziaływanie na wyobraźnię, operowanie dźwiękiem, symbolami i nakłonienie do refleksji o historii, która niesie ogrom cierpienia dla narodu.