„Praktyki zagraniczne młodzieży kluczem do kariery zawodowej.” o numerze 2016-1-PL01-KA102-025246 w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Projektem "Praktyki zagraniczne młodzieży kluczem do kariery zawodowej" wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom zarówno młodzieży, szkoły jak i społeczności lokalnej.
Naszymi działaniami chcemy sprawić by absolwent naszej szkoły był przygotowany do zmieniającego się rynku pracy. By posiadał wiedzę i umiejętności, które pomogą mu być bardziej konkurencyjnym i by odniósł sukces w postaci zatrudnienia w dobrze prosperującej firmie.
W projekcie wzięło udział trzydziestu uczniów z ZST w Janowie Lubelskim z Technikum Ekonomicznego, Technikum Samochodowego, Technikum Budowlanego, Technikum Informatycznego, Technikum Mechanicznego i Technikum Usług Fryzjerskich.
Na miejsce praktyk wybraliśmy Irlandię. Kierowaliśmy się głownie oczekiwaniami młodzieży. Większość uczniów ZST w Janowie Lubelskim (ponad 90%) wybiera j. angielski, jako przedmiot obowiązkowy na egzaminie maturalnym a praktyczne użycie języka podczas pobytu w Irlandii jest ważne dla młodzieży. Młodzież odbywała praktyki w Dublinie, Irlandia, Zakwaterowani byli parami u rodzin Irlandzkich. Ćwicząc samodzielność codziennie dojeżdżali do pracy transportem miejskim. Odbywali staż w firmach Irlandzkich dopasowanych do ich potrzeb zawodowych oraz profilu szkoły, do jakich uczęszczają.
Bardzo ważnym czynnikiem jest nasza dobra współpraca z Partnerem w Irlandii. Wybraliśmy tą organizację spośród wielu ponieważ:
- posiada doświadczenie w organizacji praktyk dla uczniów z wielu krajów UE.
- posiada możliwość zapewnienia praktyk o odpowiedniej jakości
-praktykanci otrzymują też odpowiednią dokumentację, w tym certyfikaty.
- zapewniała wysoki poziom bezpieczeństwa dla młodzieży, monitorując przebieg stażu
i będąc w ciągłym kontakcie z uczniami.
W trakcie trwania projektu przewidzieliśmy działania przygotowujące młodzież do wyjazdu:
- W szkole odbyły sie spotkania informacyjne "Bezpieczeństwo i zapobieganie ryzyka"
z ekspertami zasad BHP.
- Przygotowanie pedagogiczne
warsztaty (tematyka np. rozłąka z najbliższymi, obawy związane z pobytem zagranicznym)
- Przygotowanie kulturoznawcze
Zagadnienia związane z Irlandia, UE, różnicami kulturowymi, poczuciem tożsamości europejskiej.
-Przygotowanie językowe
Dla wygody młodzieży program ten został zrealizowany w ZST w Janowie Lubelskim.
Wiedza nabyta podczas wszystkich wyżej opisanych zajęć ułatwiła naszym uczniom funkcjonowanie w obcojęzycznym środowisku i innej kulturze.
Podczas praktyk zagranicznych projekt:
- Zapewnił uczniom praktyki o odpowiedniej jakości - adekwatnych do potrzeb naszych uczniów, przydzieliliśmy naszym uczniom zadania i obowiązki odpowiadające ich kwalifikacjom oraz celom szkolenia, w firmach zgodnych z profilem zawodowym uczestników.
- Zapewniał odpowiednie wsparcie podczas praktyk - merytoryczne i praktyczne, poprzez, monitorowanie przebiegu praktyk.
- Uczniowie otrzymali również wsparcie językowe ze szczególnym uwzględnieniem języka zawodowego,
- Podczas weekendów realizowaliśmy programu kulturoznawczy, podróżując po całej Irlandii.
Dzięki temu Projektowi spodziewamy się następujących efektów:
Uczniowie:
1) nowe umiejętności zawodowe i podniesienie kwalifikacji zawodowych i co za tym idzie - wzrost atrakcyjności na rynku pracy
2) podniesienie poziomu kluczowych kompetencji wśród młodzieży,
3) podniesienie świadomości uczniów do potrzeby stałego dokształcania i rozwoju zawodowego, aby podnieść swoje szanse na rynku pracy,
4) podniesienie praktycznych umiejętności językowych,
5) kontakt z innymi Europejczykami i inną kulturą poszerzy ich horyzonty, pozwoli im docenić wartości europejskie,
6) poprzez odpowiednie metody upowszechniania będą mogli także podzielić się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
Opiekunowie:
Szkoła:
1) wzrost kompetencji związanych z koordynowaniem i zarządzaniem projektami,
2) modernizacji programów nauczania i lepszego ich dostosowywania do realnego rynku pracy,
3) Wzrośnie umiejętność ciągłego dostosowywania kształcenia zawodowego do realnych, zmieniających się potrzeb i wymogów współczesnego rynku pracy w obszarze Unii Europejskiej, a przez to - poprawa europejskiego systemu kształcenia,
4) Zwiększenie prestiżu naszej szkoły oraz jej wymiaru europejskiego.
Rodzice i społeczność lokalna/regionalna
Koordynator projektu
Bartosz Szabat