1 kwietnia br. w Pracowni Filmoteki Szkolnej odbyła się konferencja filmoznawcza dla nauczycieli szkół podstawowych, która dotyczyła nowego pakietu filmów skierowanych do uczniów klas I - III oraz IV - VI. Do 2019 roku w projekcie mogły uczestniczyć wyłącznie szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne.
Nauczyciele poznali 7 nowych lekcji tematycznych: „ABC animacji”, „Przewodnicy naszego dzieciństwa”, „Człowiek i świat”, „Między słowem a obrazem”, „Nie wszystko złoto, co się świeci”, „Najważniejsze są reguły?” oraz „Legendy i tradycje polskie”. Na każdą
z nich składają się dwie klasyczne animacje: „Kundelek”, „Gapiszon ogrodnikiem”, „Miś Uszatek”, „Miś Uszatek. Byłem tu pierwszy”, „Maszyna”, „Cyrk”, „Przygody rycerza Szaławiły”, „Baśń o korsarzu Palemonie”, „Król Midas”, „Nielotek”, „Za króla Krakusa”, „Pyza”, „Maluch” oraz „Nie drażnić lwa”. Filmy będą dostępne po rejestracji nauczyciela
w stronie internetowej http://panel.filmotekaszkolna.pl/rejestracja. W marcu został uruchomiony panel rejestracyjny, ponieważ powstaje nowa baza szkół i wszystkie szkoły powinny przejść proces rejestracji.
Dr Maciej Dowgiel, trener edukacji filmowej i medialnej wskazał uczestnikom związki filmów animowanych z podstawą programową edukacji polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej, plastycznej, technicznej, informatycznej, muzycznej, wychowania fizycznego oraz etyki. Następnie przedstawił propozycje ćwiczeń, które nauczyciele mogą wykorzystać w pracy z uczniami po projekcji filmów - karty Dixit, storytelling, kostki Story Cubes, storyboardy oraz aplikacje: PicSay, Comica i World Cloud.
W konferencji uczestniczyli nauczyciele szkół podstawowych z Zamościa, Radzięcina, Kocudzy, Łążka Ordynackiego, Stojeszyna Pierwszego, Kraśnika, Białej Drugiej oraz Janowa Lubelskiego.
Konferencja była realizowana w ramach programu Filmoteka Szkolna prowadzonego przez Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny. Wydarzenie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Emilia Żuber