To kolejny temat warsztatów filmoznawczych, które odbyły się
w Pracowni Filmoteki Szkolnej w dniu 15 listopada 2016 roku. Uczestniczyli
w nich uczniowie Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II, Liceum Ogólnokształcącego im. Boh. Portowego Wzgórza i Zespołu Szkół Technicznych w Janowie Lubelskim oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
nr 1 im. gen. Wł. Sikorskiego w Stalowej Woli.
Zajęcia prowadził dr Karol Jachymek, filmoznawca w Instytucie Kulturoznawstwa i School of Ideas na Wydziale Nauk Humanistycznych
i Społecznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Podczas czterogodzinnych zajęć uczniowie poznali różne formy manipulacji audiowizualnej w kulturze popularnej. Manipulacja obrazem odbywa się często za pomocą (nie)odpowiedniego oświetlenia, ustawienia kamery, kadru, muzyki czy komentarza. Również barwa i nasycenie obrazu/fotografii wpływa na nastrój, emocje i humor odbiorcy.
Wykorzystując kamerę i własną inwencje twórczą, można opisać daną sytuację na wiele sposobów, aby odbiór przekazu był zgodny z intencjami twórcy materiału filmowego.
Uczniowie podczas spotkania odczytywali zmanipulowane obrazy,
a wśród omawianych przykładów filmowych znalazły się „Ćwiczenia warsztatowe” M. Łozińskiego, „Listy do M. 2” M. Dejczera, „Planeta Singli” M. Okorna oraz najpopularniejsze polskie seriale: „M jak miłość” oraz „Klan”.
Warsztaty dla 29 uczniów z różnych szkół odbyły się w ramach programu Filmoteka Szkolna prowadzonego przez Filmotekę Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Emilia Żuber