Debata ekonomiczna w wydaniu uczniów

            W dniu 27 kwietnia w szkole odbyła się debata  zorganizowana przez nauczycieli przedmiotów ekonomicznych, na której w roli debatantów wystąpili uczniowie. Debata uczniowska, to kolejne  z zadań realizowanego w szkole Programu „Złote szkoły NBP”. Tym razem uczniowie pod kierunkiem Moderatora przeprowadzili debatę w formule „za i przeciw”, w której odnieśli się do tezy postawionej w debacie - Nieruchomości - najlepszą formą inwestowania. Debata została poprzedzona wykładem Pani Anny Majdanik, wprowadzającym uczniów w tematykę  oszczędzania i inwestowania. Debata ze względów pandemicznych odbyła się zdalnie, przy użyciu aplikacji Teams.

            W debacie przeprowadzonej w formule  „Za i przeciw” wzięło udział 2 pięcioosobowe zespoły zwane: „Zespół za” i „Zespół przeciw”, trzyosobowy Panel Sędziowski, składający się z nauczycieli oraz publiczność, którą stanowili uczniowie trzech klas. W debacie uczestniczyła także w roli eksperta z zakresu wyceny nieruchomości Pani mgr inż. Agnieszka Staszowska – Pas, która przedstawiła aktualną sytuację na rynku nieruchomości.

            Rolą każdego Zespołu było utrzymanie bądź obalenie tezy stawianej w debacie, tak więc „Zespół za”  miał udowodnić za pomocą argumentów słuszność postawionej tezy, zaś „Zespół przeciw” miał dostarczyć argumenty obalające tezę. Debatą kierował Moderator, który czuwał nad sprawnym przebiegiem oraz przestrzeganiem przez uczestników przyjętych w debacie zasad. Członkowie  zespołów wygłaszali na przemian argumenty za lub przeciw postawionej tezie, a na koniec debaty lider  każdego z zespołu wygłosił mowę  podsumowującą.

            W trakcie debaty, uczniowie zadawali pytania drużynie przeciwnej, co ożywiło debatę i dostarczyło dodatkowych wrażeń publiczności, ponieważ drużyna odpowiadająca musiała udzielić odpowiedzi w krótkim czasie, a przy tym obronić swoją rację.

            Sędziowie bacznie obserwowali debatę i oceniali występujących, zwracając uwagę na właściwy dobór słownictwa, sposób prezentacji argumentów, poprawną artykulację, tempo oraz ekspresję wypowiedzi.

            Członkowie obydwu  Zespołów wywiązali się znakomicie ze swoich zadań, co podkreśliła Pani Vicedyrektor Kamila Surowska, dokonując oceny opisowej. W „Zespole za” wystąpiły uczennice z klasy 2ep: Sylwia Kołtyś, Wiktoria Wieleba, Karolina Ciosmak, Aleksandra Biała i Kornelia Ozga, zaś „Zespół przeciw” reprezentowali uczniowie z klasy 1ei: Karolina Adamek, Aleksandra Góreczna i Milena Krawczyk  oraz Damian Wcisło i Konrad Łupina z klasy 2eig.

            Gratulujemy  uczniom odwagi i kreatywności. Pani Ewie Komisarek i Pani Ewie Reguckiej dziękujemy za  przygotowanie uczniów do debaty.

            Przeprowadzona  debata w formule „Za i przeciw” pozwoliła uczestnikom na poszerzenie wiedzy z zakresu inwestowania środków finansowych, oraz  stworzyła szansę nabycia umiejętności miękkich, takich jak umiejętność logicznej argumentacji i krytycznego myślenia czy przezwyciężenie stresu podczas wystąpień publicznych. Udział w debacie to również doskonała szansa dla uczniów  do budowania  postaw społecznych i obywatelskich przydatnych w dorosłym życiu.

Link do debaty: klik!

  

 

Mariusz Wieleba

- Moderator debaty